Idag är det svårt att ens föreställa sig en värld utan Facebook. Facebook har blivit en del av ekosystemet på nätet. Denna tjänst är inte längre just bara en plats där man kan skapa en användare för att interagera med vänner och bekanta. Idag är Facebook intimt kopplat till Internet som helhet. Till exempel erbjuder Facebook tjänsten Facebook Connect som kan användas för inloggning på diverse webbplatser och för registrering för nya tjänster utan att man behöver fylla i alla sina personuppgifter. Idag är det nästan ett måste att man har ett Facebook-konto för att man ska kunna använda Internet fullt ut. Till exempel har många dagstidningar börjat använda inloggning på Facebook för besökare som vill kommentera artiklar.
Facebooks historia
Som så många andra numera enormt populära tjänster på Internet började även Facebook i blygsam skala. Faktum är att den första versionen av Facebook byggdes i ett studentrum i USA. Det var Mark Zuckerberg, som tillsammans med Chris Hughes, Eduardo Saverin och Dustin Moskovitz började knåpa på ett socialt nätverk. Från början var tanken att nätverket enbart skulle vara till för studenterna på vissa universitet i USA. Med en snabbt ökande popularitet ökade dock snabbt kraven på att öppna upp nätverket även för allmänheten.
2004 kunde hela USA börja använda Facebook och bara något år senare var Facebook öppet även för europeiska användare. Uppgifter från 2011 visar på att Facebook har en enorm marknadspenetration. 2011 hade strax över 40 procent av alla amerikaner ett konto på Facebook. Populariteten verkar heller inte minska, även om det alltid finns konkurrens av andra sociala nätverk.
Facebook i Sverige
Facebook har effektivt manövrerat ut de flesta andra sociala nätverk i Sverige och är idag otvivelaktigt störst på den svenska marknaden. Närmare hälften av alla svenskar har eller har haft ett konto på Facebook. Många använder Facebook varje dag, på ett eller annat sätt.
Twitter är nymodigheten som ingen egentligen trodde på från början. Konceptet att man som användare har möjligheten att skriva korta meddelanden på 140 tecken ansågs av många som helt onödigt. När Twitter lanserades hade Facebook precis börjat ta stora marknadsandelar och den allmänna uppfattningen var att Twitter var en sämre version av Facebook. Med åren har emellertid skeptikerna tvingats backa. Twitter har blivit en enorm succé och själva webbplatsen är idag en av de tio mest besökta på nätet.
Twitters historia
Twitter slog upp portarna 2006, två år efter Facebook. Det första året var det mestadels branschfolk som började använda tjänsten. År 2008 fick Twitter sedan sitt stora genombrott då presidentkandidaten Barack Obama var en flitig användare av Twitter. Presidentvalskampanjen visade på Twitters stora styrka – att man kan nå ut till väldigt många andra användare i realtid. Twitter används idag flitigt för att förmedla den senaste informationen, oavsett det gäller politik, nöje eller sport.
Hur använder man Twitter?
Twitter är en så kallad mikrobloggtjänst där varje användare har ett eget användarnamn. Man väljer själv vilket användarnamn man önskar, förutsatt att det är ledigt. Med en bra bit över 200 miljoner användare världen runt kan det vara svårt att registrera sitt förstaval.
Som registrerad användare på Twitter har man tillgång till många olika funktioner. Grundtanken i tjänsten är själva mikrobloggen, där man har 140 tecken att använda för att skriva korta meddelanden (så kallade tweets). Meddelandena visas då i det egna flödet. Det är fritt fram att se andras flöden. Det gör man genom att ”följa” andra användare. När man har lagt till en annan användare kompletteras det egna flödet med den andra användarens meddelanden. Twitter erbjuder även möjligheten att skicka direktmeddelanden till andra användare. Förutsättningen är att användarna följer varandras flöden.
Precis som Facebook har Twitter blivit en del av Internets ekosystem. Det går numera att såväl logga in på mängder av olika sajter som anmäla sig som ny medlem på sajter, genom att använda sitt Twitterkonto.