Största svenska tidningar

Storsta svenska tidningar

SVENSKA DAGBLADET

Svenska Dagbladet är en svensk dagstidning som grundades 1884 och är den näst största riksspridda morgontidningen, tredje störst totalt efter Dagens Nyheter och Göteborgs-Posten. Man betecknar sin politiska tillhörighet som ”oberoende moderat. Svenska Dagbladets hemsida är en av Sveriges 20 mest besökta. Tidningens upplaga ligger på strax under 200,000 exemplar per dag.

Historia

Det första numret av Svenska Dagbladet kom ut i december 1884, och var då en mer eller mindre renodlad annonstidning. Det moderna Svenska Dagbladet skapades då i stället 1897, då tidningen gjordes om mer eller mindre från grunden. Det ombildade Svenska Dagbladet var ursprungligen liberalt, men blev med tiden mer och mer konservativt, och från omkring 1910 och framåt har så tidningen varit nära förknippat med Högerpartiet, nuvarande Moderaterna.

SVENSKA DAGBLADET

Svenska Dagbladet kännetecknas bland annat av att en stor del av Sveriges kulturpersonligheter medverkat på olika sätt under åren.

1925 instiftade man Svenska Dagbladets Guldmedalj, det som i folkmun kallas bragdguldet, som delas ut till den idrottare som utfört den största prestationen (bragden) under året. Förutom bragdguldet delar man även ut flera andra årliga priser, även om dessa inte är lika kända och uppmärksammade.

Svenska Dagbladet idag

Svenska Dagbladet utkommer sju dagar i veckan, och består normalt av tre delar; huvudtidningen, näringsliv och kultur. Tidningen finns också på nätet, och till skillnad från flera andra konkurrenter så satsar man på en prenumerationsmodell, där läsare som inte prenumererar på deras onlinetjänst enbart får tillgång till ett begränsat antal artiklar per vecka. Fredric Karén är sedan 2013 tidningens chefredaktör.

DAGENS NYHETER

Bland morgontidningarna i Sverige är Dagens Nyheter absolut störst, med närmare 300 000 exemplar i den dagliga upplagan. Dagens Nyheter (DN) är generellt att anse som “oberoende liberal” och har den stående inriktningen att försöka spegla “livets och samhällets mångfald” genom nyheter och reportage. Chefredaktör sedan 2013 är Peter Wolodarski.

Enligt KIA-index är DN.se en av Sveriges tio mest populära webbplatser när det handlar om antalet unika besök per vecka. Totalt görs i genomsnitt ungefär 4,5 miljoner besök på DN.se varje vecka.

Historia

Dagens Nyheter var absolut inte först med att lanserad en webbplats. Faktum är att man var ganska sent ute. Både Aftonbladet, Expressen och Svenska Dagbladet hade en närvaro på nätet före DN. DN.se slog upp portarna 1996. Den första upplagan var inte särskilt imponerande, men efter bara några månader hade man skapat en bra plattform för publicering av både nyheter och bilder.

DAGENS NYHETER

Sedan några år tillbaka har DN.se gått ifrån den traditionella utformningen av webbplatsen, som på många sätt påminde om papperstidningens lite stela och konservativa design, och har numera närmat sig en mer modern design med luftigare spalter, större rubriker och fler bilder.

Innehåll

Det mesta av innehållet på DN.se är gratis att läsa. För visst innehåll krävs dock en “Plus”-prenumeration. Det gäller framför allt längre reportage, exklusiva intervjuer och liknande innehåll som DN.se anser har ett högre värde än den allmänna rapporteringen.

DN.se har betydligt fler avdelningar för nyhetsrapportering och annat innehåll än andra webbtidningar. Det beror självklart på att rapporteringen är mycket bred. Bland de mest populära avdelningarna återfinns ekonomi, sport, kultur & nöje, väder, jobb, bostad, motor, resor, mat och livsstil. Eftersom Dagens Nyheter är en Stockholmsbaserad tidning ligger också visst fokus på huvudstaden. I avdelningarna STHLM och På Stan kan man hitta senaste nytt om nöjen och andra händelser i Stockholm.

AFTONBLADET

aftonbladetAftonbladet är den största dagstidningen i Sverige och sedan många år också den största tidningen på nätet. Faktum är att Aftonbladet.se är den mest populära webbplatsen i Sverige, oavsett hur man räknar.

Enligt KIA-index, som bland annat mäter antalet besök och sidvisningar för ett par hundra webbplatser i Sverige, ligger Aftonbladet.se överlägset i topp bland svenska webbplatser när det gäller både webbtrafik och mobiltrafik. När det gäller webb-TV ligger Aftonbladet.se strax bakom SVT Play.

Historik

Aftonbladet.se lanserades redan 1994, vid en tid då gemene man knappt hade hört talas om Internet. Vid lanseringsdatumet fanns ungefär 100 kända webbplatser i Sverige. Den första versionen av webbplatsen var med den tidens mått mätt relativt avancerad, framför allt eftersom bildmaterialet var relativt omfattande.

Genom åren har Aftonbladet.se genomgått stora förändringar, främst vad gäller innehållet och hur innehållet presenteras. I början av 2000-talet lanserades tjänsten “Plus”, som är en prenumerationstjänst för mer exklusivt material och nedladdningar. 2011 lanserades en ny version av webbplatsen, med ett mer modernt utseende. Den gamla logotypen, som har hängt med ända sedan tidningens barndom, har man emellertid låtit vara kvar.

Innehåll

På Aftonbladet.se publiceras allt innehåll som även går att finna i papperstidningen och mer därtill. Det innehåll i papperstidningen som Aftonbladet anser vara av lite extra hög kvalitet är ofta exklusiv för prenumeranter på Aftonbladet Plus.

Aftonbladet har sedan många år varit aktiva med att använda ljud och bild på webbplatsen. Avdelningen för webb-TV är till exempel mycket välbesökt. Då och då arrangerar Aftonbladet även direktsändningar från olika evenemang eller aktuella händelser i omvärlden. Bland övriga huvudsakliga avdelningar på Aftonbladet.se märks sport, nöje, ekonomi, väder, ledare och kultur. Många artiklar och reportage kompletteras med mängder av bilder, ofta i form av bildspel, vilket ger ett mervärde. De flesta artiklar, undantaget bland annat de som kommer från TT, går att kommentera med ett Facebook-konto.